Sobota, 19 sierpień 2017 r.
Emilii, Julinana, Konstancji
wyszukaj na stronie:   
You need to upgrade your Flash Player This is replaced by the Flash content.
Tęsknota - głód bliskości.

Karol Wojtyła ,Odkupienie
1% podatku dla Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego ORDYNARIAT POLOWY WP na FACEBOOK
Polecamy
2013-04-23
Milczenie dzwonów i… świata (Elżbieta Szmigielska-Jezierska)

Papież Jan Paweł II wybrał Meksyk na miejsce swojej pierwszej pielgrzymki. W historii zbawienia świata nie ma przypadków. Papież –pielgrzym wyruszył do „ziemi świętej” - uświęconej krwią męczenników  w obronie wiary Kościoła katolickiego (1926 -1929). W styczniu 1979 r. ojciec święty, zwracając się do tłumów w Mexico City, powiedział : „W mojej Ojczyźnie mawia się: Polonia semper fidelis”. Chciałbym także powiedzieć: Meksyk semper fidelis, zawsze wierny. W istocie historia religijna tego narodu jest historią wierności.”

Meksyk czekał długo na ten film, odsłaniający prawdę o męczeństwie meksykańskich katolików, którzy walczyli z masońską władzą pod sztandarami Najświętszego Serca Pana Jezusa i umierali z okrzykiem : Viva Cristo Rey (niech żyje Chrystus Król). Świat ma szansę dowiedzieć się o tym z filmu „Cristiada”. Ale czy świat chce prawdy o prześladowaniu katolików, gdy wzmagają się coraz bardziej wyrafinowane i ukryte metody represji wobec Kościoła Katolickiego? Bo przecież fizyczna eksterminacja katolików to  apogeum krzyża, który zawsze poprzedzają „miękkie represje”.Sprawa dystrybucji największej meksykańskiej produkcji filmowej jest tu kolejnym dowodem w sprawie. W Polsce film wszedł na ekrany 5 marca, praktycznie bez reklamy. Jest jedna kopia filmu. Dystrybutorzy posługują się nieuczciwym argumentem: to film o tematyce niszowej, nie będzie zainteresowania. Kółko się zamyka. Podobne przeszkody dystrybucyjne napotykała „Pasja” Mela Gibsona. I nie przypadkiem przywołuję tu film Gibsona. Scena męczeństwa jednej z głównych postaci (wyniesionej na ołtarze przez Benedykta XVI w 2005 r.) to jakby zamierzony artystycznie cytat z tamtego filmu i drogi krzyżowej Chrystusa. Odnajdujemy też w filmie przepiękne kadry, stylistycznie nawiązujące do filmu „Drużyna pierścienia”(wg prozy angielskiego katolika Tolkiena). Nie jest to przypadek, ponieważ reżyser filmu Wright brał udział w produkcji tego filmu. Scena podniesienia  w czasie Mszy św. w górach na tle lasu krzyży w dolinie - świeżego cmentarza niewinnych ofiar terroru federales -  dotyka głębi duchowości chrześcijańskiej.
Film Cristiada przerywa zmowę milczenia wokół tematu tak dziś niepoprawnego politycznie, że milczą o nim… nawet sami katolicy. To dziś niczym nieusprawiedliwione lenistwo i zaprzaństwo, w czasie gdy coraz chętniej sięgamy do informacji antykatolickiej. Poszukiwanie źródeł zawsze wymaga trudu. I jeśli padają zarzuty niektórych recenzentów filmu, że w sposób niewystarczający wyświetla on historyczny kontekst kontrrewolucji katolickiej w Meksyku w latach 1926-1929, to przecież bezcenną wartością dla wszystkich ludzi dobrej woli jest pokazane w filmie autentyczne świadectwo wiary meksykańskich katolików. I to w sposób poruszający sumienia i ewangelicznie przejrzysty. Główne postaci filmu to w większości męczennicy wyniesieni na ołtarze przez Jana Pawła II i Benedykta XVI.  Nawrócenie genialnego dowódcy, generała Enrigue Gorestiety, który staje na czele (początkowo za pieniądze) katolickiego powstania, to materiał do głębokiej refleksji dla sceptyków i agnostyków. Ten zdystansowany mason, ateista, towarzysz walki prezydenta Callesa, nazywanego „meksykańskim Neronem”, oddaje wszystko, co dotąd kochał, Chrystusowi. W tej roli słynny aktor Andy Garcia. W czasie rozmowy ze swoim byłym politycznym towarzyszem, prezydentem Callesem, de facto wyznaje swoją wiarę: - „Meksyk nie jest ani mój , ani twój. Meksyk jest w rękach Boga”. Piękną żonę generała, osobę wierzącą, która dba o katolickie wychowanie ich córek, odtwarza słynna aktorka Eva Longoria. Kreacja Petera O’Toole jako sędziwego kapłana, który oddaje życie w obronie Chrystusa i „rodzi” duchowo najmłodszego wiernego ucznia – to esencja prawdy Ewangelii. I wielka sztuka – oszczędną grą pokazać to, co najważniejsze…
Kielich goryczy wyznawców Chrystusa w Meksyku przepełnił dekret prezydenta Callesa z 33. antykościelnymi artykułami, przybity na drzwiach wszystkich kościołów. Kościoły, klasztory i zakonne przytułki zostały ogłoszone własnością państwa. Uroczystości religijne mogły odbywać się jedynie we wnętrzu świątyń, „pod nadzorem państwa”. Zakazano nauki religii, tak w szkołach publicznych, jak i prywatnych. Zniesiono zakony, księży miał obowiązywać zakaz noszenia sutanny w miejscach publicznych. Zakazano bicia dzwonów.
”Cristiada” kończy się w momencie podpisania porozumienia z rządem (z udziałem dyplomacji watykańskiej i amerykańskiej). Kulisy rozmów dyplomatycznych, pokazane w filmie, odsłaniają prawdziwe gry interesów.
Koniec (?) zmagań Cristieros ogłaszają bijące dzwony. Dzwon w tradycji katolickiej miał budzić sumienia, odstraszać złe duchy czyli siły ciemności. Bił też na trwogę – w razie nadciągającego niebezpieczeństwa.
Porozumienie z rządem, który obiecał amnestię dla wszystkich przywódców katolickich… rozpoczęło krwawą rozprawę z nimi. Wszystkich skrytobójczo zamordowano. Ciąg dalszy - już nie filmowy -  nastąpił…

***

W kinie, „Wisła”, gdzie obejrzałam film, wielkim znakiem dla widzów była obecność wśród nich młodego kapłana w sutannie, zawłaszcza w kontekście represji wobec meksykańskich księży za noszenie sutanny. Ale była też symptomatyczna reakcja po filmie:- Po co robić takie filmy? - zapytała jedna z pań w wieku balzakowskim. – Po to, żebyśmy się wszyscy zastanowili – usłyszała odpowiedz młodego człowieka.

Elżbieta Szmigielska - Jezierska

ORDYNARIAT-FB
Nasza Służba 13/2017
Informator
Diecezji Polowej

Copyright © Kuria Polowa WP 2004 - 2017
ul. Tokarzewskiego-Karaszewicza 4; 00-911 Warszawa 62
tel. c. (0-22) 826-05-68; w. 261-87-31-93; fax c. (0-22) 826-93-37
e-mail: opwp@ron.mil.pl;