Czwartek, 30 marzec 2017 r.
Amelii, Dobromira, Leonarda
wyszukaj na stronie:   
You need to upgrade your Flash Player This is replaced by the Flash content.
Bez umartwienia nie ma świętości. Umartwienie to wyrzeczenie się czegoś, co można mieć, dla miłości Chrystusa.

bł. ks. S.W. Frelichowski
1% podatku dla Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego ORDYNARIAT POLOWY WP na FACEBOOK
Polecamy
2013-04-23
Milczenie dzwonów i… świata (Elżbieta Szmigielska-Jezierska)

Papież Jan Paweł II wybrał Meksyk na miejsce swojej pierwszej pielgrzymki. W historii zbawienia świata nie ma przypadków. Papież –pielgrzym wyruszył do „ziemi świętej” - uświęconej krwią męczenników  w obronie wiary Kościoła katolickiego (1926 -1929). W styczniu 1979 r. ojciec święty, zwracając się do tłumów w Mexico City, powiedział : „W mojej Ojczyźnie mawia się: Polonia semper fidelis”. Chciałbym także powiedzieć: Meksyk semper fidelis, zawsze wierny. W istocie historia religijna tego narodu jest historią wierności.”

Meksyk czekał długo na ten film, odsłaniający prawdę o męczeństwie meksykańskich katolików, którzy walczyli z masońską władzą pod sztandarami Najświętszego Serca Pana Jezusa i umierali z okrzykiem : Viva Cristo Rey (niech żyje Chrystus Król). Świat ma szansę dowiedzieć się o tym z filmu „Cristiada”. Ale czy świat chce prawdy o prześladowaniu katolików, gdy wzmagają się coraz bardziej wyrafinowane i ukryte metody represji wobec Kościoła Katolickiego? Bo przecież fizyczna eksterminacja katolików to  apogeum krzyża, który zawsze poprzedzają „miękkie represje”.Sprawa dystrybucji największej meksykańskiej produkcji filmowej jest tu kolejnym dowodem w sprawie. W Polsce film wszedł na ekrany 5 marca, praktycznie bez reklamy. Jest jedna kopia filmu. Dystrybutorzy posługują się nieuczciwym argumentem: to film o tematyce niszowej, nie będzie zainteresowania. Kółko się zamyka. Podobne przeszkody dystrybucyjne napotykała „Pasja” Mela Gibsona. I nie przypadkiem przywołuję tu film Gibsona. Scena męczeństwa jednej z głównych postaci (wyniesionej na ołtarze przez Benedykta XVI w 2005 r.) to jakby zamierzony artystycznie cytat z tamtego filmu i drogi krzyżowej Chrystusa. Odnajdujemy też w filmie przepiękne kadry, stylistycznie nawiązujące do filmu „Drużyna pierścienia”(wg prozy angielskiego katolika Tolkiena). Nie jest to przypadek, ponieważ reżyser filmu Wright brał udział w produkcji tego filmu. Scena podniesienia  w czasie Mszy św. w górach na tle lasu krzyży w dolinie - świeżego cmentarza niewinnych ofiar terroru federales -  dotyka głębi duchowości chrześcijańskiej.
Film Cristiada przerywa zmowę milczenia wokół tematu tak dziś niepoprawnego politycznie, że milczą o nim… nawet sami katolicy. To dziś niczym nieusprawiedliwione lenistwo i zaprzaństwo, w czasie gdy coraz chętniej sięgamy do informacji antykatolickiej. Poszukiwanie źródeł zawsze wymaga trudu. I jeśli padają zarzuty niektórych recenzentów filmu, że w sposób niewystarczający wyświetla on historyczny kontekst kontrrewolucji katolickiej w Meksyku w latach 1926-1929, to przecież bezcenną wartością dla wszystkich ludzi dobrej woli jest pokazane w filmie autentyczne świadectwo wiary meksykańskich katolików. I to w sposób poruszający sumienia i ewangelicznie przejrzysty. Główne postaci filmu to w większości męczennicy wyniesieni na ołtarze przez Jana Pawła II i Benedykta XVI.  Nawrócenie genialnego dowódcy, generała Enrigue Gorestiety, który staje na czele (początkowo za pieniądze) katolickiego powstania, to materiał do głębokiej refleksji dla sceptyków i agnostyków. Ten zdystansowany mason, ateista, towarzysz walki prezydenta Callesa, nazywanego „meksykańskim Neronem”, oddaje wszystko, co dotąd kochał, Chrystusowi. W tej roli słynny aktor Andy Garcia. W czasie rozmowy ze swoim byłym politycznym towarzyszem, prezydentem Callesem, de facto wyznaje swoją wiarę: - „Meksyk nie jest ani mój , ani twój. Meksyk jest w rękach Boga”. Piękną żonę generała, osobę wierzącą, która dba o katolickie wychowanie ich córek, odtwarza słynna aktorka Eva Longoria. Kreacja Petera O’Toole jako sędziwego kapłana, który oddaje życie w obronie Chrystusa i „rodzi” duchowo najmłodszego wiernego ucznia – to esencja prawdy Ewangelii. I wielka sztuka – oszczędną grą pokazać to, co najważniejsze…
Kielich goryczy wyznawców Chrystusa w Meksyku przepełnił dekret prezydenta Callesa z 33. antykościelnymi artykułami, przybity na drzwiach wszystkich kościołów. Kościoły, klasztory i zakonne przytułki zostały ogłoszone własnością państwa. Uroczystości religijne mogły odbywać się jedynie we wnętrzu świątyń, „pod nadzorem państwa”. Zakazano nauki religii, tak w szkołach publicznych, jak i prywatnych. Zniesiono zakony, księży miał obowiązywać zakaz noszenia sutanny w miejscach publicznych. Zakazano bicia dzwonów.
”Cristiada” kończy się w momencie podpisania porozumienia z rządem (z udziałem dyplomacji watykańskiej i amerykańskiej). Kulisy rozmów dyplomatycznych, pokazane w filmie, odsłaniają prawdziwe gry interesów.
Koniec (?) zmagań Cristieros ogłaszają bijące dzwony. Dzwon w tradycji katolickiej miał budzić sumienia, odstraszać złe duchy czyli siły ciemności. Bił też na trwogę – w razie nadciągającego niebezpieczeństwa.
Porozumienie z rządem, który obiecał amnestię dla wszystkich przywódców katolickich… rozpoczęło krwawą rozprawę z nimi. Wszystkich skrytobójczo zamordowano. Ciąg dalszy - już nie filmowy -  nastąpił…

***

W kinie, „Wisła”, gdzie obejrzałam film, wielkim znakiem dla widzów była obecność wśród nich młodego kapłana w sutannie, zawłaszcza w kontekście represji wobec meksykańskich księży za noszenie sutanny. Ale była też symptomatyczna reakcja po filmie:- Po co robić takie filmy? - zapytała jedna z pań w wieku balzakowskim. – Po to, żebyśmy się wszyscy zastanowili – usłyszała odpowiedz młodego człowieka.

Elżbieta Szmigielska - Jezierska

ORDYNARIAT-FB
Nasza Służba 06/2017
Informator
Diecezji Polowej

Copyright © Kuria Polowa WP 2004 - 2017
ul. Tokarzewskiego-Karaszewicza 4; 00-911 Warszawa 62
tel. c. (0-22) 826-05-68; w. 261-87-31-93; fax c. (0-22) 826-93-37
e-mail: opwp@ron.mil.pl;